Tarieven Zonneplan

Auteur
Onderwerp
#343

Ik zie in mijn welkomsbrief van Zonneplan:

Stroom:
Vaste leveringskosten 6,25.
Handling fee 0,003 per kWh.

Gas:
Vaste leveringskosten 6,25
Handling fee 0,03 per m3
Transportkosten 0,02 per m3

alles incl BTW (dat zal nu dus nog 9% zijn)

12 reacties aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
Auteur
Reacties
  • #345

    Ik zie in mijn welkomsbrief van Zonneplan:

    Stroom:
    Vaste leveringskosten 6,25.
    Handling fee 0,003 per kWh.

    Gas:
    Vaste leveringskosten 6,25
    Handling fee 0,03 per m3
    Transportkosten 0,02 per m3

    alles incl BTW (dat zal nu dus nog 9% zijn)

    Hoi Aad, dat zijn tarieven met 21% BTW

  • #351

    Heb ook zo’n welkomstbrief, wat ik mis is de ODE.
    Voor stroom bedraagt de ODE in 2022 € 0,03691 per kWh (tot 10.000 kWh). Voor gas bedraagt de ODE in 2022 € 0,10467 per m3 (tot 170.000 m3 gas).
    Weet iemand waar deze in “verstopt” zit

  • #357

    Hi Yogy,
    De ODE staat niet in de welkomsbrief. ODE staat verder nergens verstopt hoor, hij zit gewoon in de uurprijs in. In je factuur zie je hem altijd los genoemd en betaal je gewoon 1/12e deel iedere maand obv geschat jaarverbruik, net als de energiebelasting.
    De uurprijs in de Zonneplan app is opgebouwd uit:
    – Inkoopprijs
    – Handling fee
    – Energiebelasting
    – ODE
    – BTW

  • #361

    Van welke beurs haalt Enever.nl zijn prijs voor Zonneplan.
    In mijn welkomstbrief van Zonneplan staat “EPEX Day Ahead” als beurs.
    Maar als ik prijzen opvraag van Nordpool en daar dezelfde opbouw op loslaat als bovenstaand krijg ik een andere prijs (een paar tienden van een cent maar).
    Heeft nord pool niet de juiste beursgegevens?
    https://www.acm.nl/nl/publicaties/goedkeuring-producten-day-ahead-nord-pool-cacm-verordening

    Bijvoorbeeld 0,341 t.o.v. 0,348, ik zit er continue een paar tienden van een cent naast
    Geen schokkende verschillen, maar wil graag weten waar ik het verschil creëer.
    n1 = beursprijs
    n1 = n1 + 0.003 // Handling fee
    n1 = n1 + 0.0401 // Belasting
    n1 = n1 + 0.03325 // Opslag duurzaam
    n1 = n1 * 1.09 // BTW

  • #362

    Hi Yogi,

    Denk dat het verschil in de BTW zit, handling fee, belasting en Opslag duurzaam is al inclusief BTW. In jouw berekening tel je alles op en dan nog een keer de BTW erbij. De beursprijs is excl. BTW, dus die * 1.09 en dan de rest erbij tellen. Ik verwacht dat je dan wel goed uitkomt.

  • #363

    Klopt, had die bedragen met btw er al in, niet goed opgelet.
    Maar ik wil met netto bedragen rekenen, dus heb ik nu de ODI en belastingen van de overheid site gebruikt, en de handling terug gerekend .
    en dan aan het eind de btw er overheen.
    wil graag met basis getallen werken, die sla ik ook op in mijn db.
    Zo moeilijk zijn die btw berekeningen ook niet en je hebt eenduidige en vergelijkbare getallen.

  • #3258

    Wat zijn de transportkosten van 0,02 per m3? Deze transportkosten kom ik bij geen enkele andere dynamische energieleverancier tegen. Is de Handling fee dan niet gewoon 0,03 + 0,02 = 0,05 per m3?

  • #3259

    Dit staat op de site van Zonneplan:

    – **Vallen de transportkosten voor gas niet onder de netbeheerkosten?**

    Er zijn twee soorten transportkosten:

    – De transport of netwerkkosten die gemaakt worden om transport van gas en stroom mogelijk te maken. Hier valt het transport, onderhoud aan leidingen, buizen en kabels en het verhelpen van storingen onder. Dit gedeelte hoort bij de netbeheerkosten en betaal je via de leverancier aan de netbeheerder.
    – De kosten voor de Gasunie, de landelijke netbeheerder. Hier vallen het transport over het landelijke netwerk en de opslag (reserve bij hele koude dagen) onder. Deze kosten betaal je aan de leverancier. Bij andere leveranciers valt dit vaak onder de variabele leveringskosten.

  • #3270

    Hallo Jack,

    Dat heb ik gezien dat het op de website van Zonneplan staat. Maar deze kosten voor de Gasunie worden bij geen enkele andere energieleveranciers genoemd. Niet bij energieleveranciers met vaste prijzen, met dynamische prijzen en ook niet bij ACM of EnergieKamer.nl (https://www.energiekamer.nl/acm/leveringskosten-gas/). Op de website van EnergieKamer.nl staat genoemd het verschil tussen leveringskosten en transportkosten. Leveringskosten zijn niet hetzelfde als transportkosten. Transportkosten betaal je aan de netwerkbeheerder en niet aan je transportkosten. Bij Zonneplan betaal je deze zogenaamde ‘transportkosten Gasunie ‘ aan de energieleverancier Zonneplan. Volgens EnergieKamer.nl kunnen deze kosten geen transportkosten zijn, dus moeten het leveringskosten zijn. Leveringskosten kunnen de energieleveranciers zelf vaststellen. Als voorbeeld geeft Zonneplan hoe de gasprijs is opgebouwd voor een bepaalde dag de gasprijs €1,35 zou zijn: Energiebelasting (vast) (€0,48980) + Inkoopprijs TTF day-ahead EGSI (variabel per dag) (€0,5845) + Handling fee (€0,024793) + Gas transportkosten (€0,01652) + Btw (vast) (21%). Bij alle andere dynamische prijs energieleveranciers is de opbouw van de formule vrijwel hetzelfde behalve dat nergens anders de Gas transportkosten (€0,01652) van Gasunie worden genoemd.
    Het lijkt er dus op dat dit (extra) variabele leveringskosten zijn van Zonneplan boven op de handling fee.
    Of heb jij een andere verklaring?

  • #3273

    Hallo Clarinet,

    Ik heb geen andere verklaring, maar als ik naar het overzicht leveranciers op deze site, zijn ze nog wel de goedkoopste met de opslag.

    Wellicht kan Zonneplan uitleg aan je geven, ze reageren heel snel is mijn ervaring.

  • #4459

    Ik zie dat de prijzen van Zonneplan nu in zijn geheel zijn verdwenen? Er zijn nieuwe prijzen sinds 1 juli 2023.

  • #4460

    Ik zie dat de prijzen van Zonneplan nu in zijn geheel zijn verdwenen? Er zijn nieuwe prijzen sinds 1 juli 2023.

    Wat bedoel je precies? Welke prijzen zijn waar verdwenen?

12 reacties aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
Reactie op: Antwoord #362 in Tarieven Zonneplan

U kunt BBCodes gebruiken om uw inhoud te formatteren.
Uw account kan geen gebruik maken van Advanced BBCodes, deze worden gestript voordat u ze opslaat.

Uw informatie: