Home assistant

Auteur
Onderwerp
#265

Hallo,

Complimenten voor deze site!
Kan ik de feed ook inladen in home assistant?
Groeten Tim

6 reacties aan het bekijken - 16 tot 21 (van in totaal 21)
Auteur
Reacties
  • #3423

    Kleine aanpassing ten opzichte van vorige post.
    1 request per dag is toch niet zo handig als die request pas halverwege de dag gebeurt =).
    Het is mogelijke om de scan interval heel hoog te zetten, en dan met een automation te bepalen wanneer de informatie opgehaald wordt.

    configuration.yaml:
    rest: # use an automation to trigger the api request scan_interval: 999999999 resource: https://enever.nl/api/stroomprijs_vandaag.php?token=0123456789 sensor: - name: "Daily electricity prices" value_template: "OK" json_attributes: - "data" template: - sensor: - name: "Hourly electricity price" device_class: monetary unit_of_measurement: "EUR/kWh" state: > {{ states.sensor.daily_electricity_prices.attributes.data[now().hour]['prijsZP'] }}

    De automation die er voor zorgt dat de prijzen worden opgehaald:
    - id: "1682369023114" alias: Retrieve daily electricity prices description: "Retrieve today's hourly energy prices from enever.nl feed" trigger: - platform: time at: 00:00:10 condition: [] action: - service: homeassistant.update_entity data: {} target: entity_id: sensor.daily_electricity_prices mode: single

    Ik wil eigenlijk ook de prijzen van uren in de toekomst zichtbaar hebben in home assistant, maar heb niet gevonden hoe dat kan.
    Als iemand het weet dan hoor ik het graag!

    • Deze reactie is gewijzigd 12 maanden geleden door Maarten.
    • Deze reactie is gewijzigd 12 maanden geleden door Maarten.
  • #3426

    Wat gaat die edit-knop snel weg..
    Als je een unique_id toevoegt aan de sensors kan je ze vanuit de home assistant UI aanpassen (serveersuggestie hourly_electricity_prices_today en unique_id: hourly_electricity_price

  • #3428

    hoi hoi,

    Ik probeer de dagelijkse gasprijs van NextEnergy op te halen met de volgende sensor.
    Maar ik krijg alleen maar 0,00 als waarde.
    ik denk zelf dat het iets met het hour stukje te maken heeft maar van code schrijven heb ik geen kaas gegeten.
    Wat moet ik aanpassen om dit werkend te krijgen?
    Bij voorbaat dank.

    `- platform: rest
    name: Gasprijs NextEnergy
    resource: https://enever.nl/api/gasprijs_vandaag.php?token=1234567890
    scan_interval: 86400
    value_template: “{{ value_json[‘data’][now().hour][‘prijsNE’] }}”
    device_class: monetary
    unit_of_measurement: “EUR”

  • #3429

    {"status":"true","data":[{"datum":"2023-04-28 06:00:00","prijsEGSI":"0.380666","prijsEOD":"0.383000","prijsAIP":"1.144014","prijsANWB":"1.136022","prijsEE":"1.179877","prijsEVO":"1.136022","prijsEZ":"1.136022","prijsFR":"1.135948","prijsGSL":"1.136022","prijsMDE":"1.136022","prijsNE":"1.181702","prijsVDB":"1.159883","prijsVON":"1.133124","prijsZG":"1.136022","prijsZP":"1.103264"}],"code":"5"}

    Die now().hour is alleen nodig voor electriciteit daarmee selecteer je de prijs van het huidige uur. Maar voor de gasprijs is er maar een prijs voor die dag. Je kan now().hour vervangen met het getal 0 en dan werk het. Dan pakt ie de eerste en enige “object” met prijzen uit de lijst, en vervolgens de prijs van next energy.

  • #9317

    Graag deel ik wat template code voor home assistant, ik denk dat iedereen het wel voor elkaar heeft om de API call te doen en de hele data feed in HA te krijgen. Ook is al beschreven hoe je de prijsdata van het laatste uur in een sensor krijgt zodat je die in je energy dashboard kan plaatsen.

    Ik wilde ook graag de laagste prijs weten van de huidige dag, en de tijd wanneer die prijs actief is. Ik heb twee template sensors gemaakt die uit de feed data (in mijn geval voor Budget Energie) de laatste prijs haalt en een sensor voor die tijd van die prijs:

    Laagste prijs van de dag template:

    {{ state_attr('sensor.stroomprijs_enever', 'data')|map(attribute='prijsBE')|min }}

    Tijd van de laagste prijs:

    {% set minprice = state_attr('sensor.stroomprijs_enever', 'data')|map(attribute='prijsBE')|min %} {% set mindatum = (state_attr('sensor.stroomprijs_enever', 'data')|selectattr('prijsBE','eq',minprice)|first)['datum'] %} {% set mindatum_timestamp = as_timestamp(mindatum) %} {{ mindatum_timestamp | int | timestamp_custom(" %H:%M") }}

    Ik ben nog even bezig om op het dashboard de grafiek te krijgen van de huidige dag en evetueel van morgen zodat in een oogopslag kan worden gezien wanneer de stroomprijs het laagst is. Ik zal dat delen als ik het voor elkaar heb.

  • #9321

    Voor een dagelijkse grafiek kan je op het home assistant dashboard gebruik maken van de Apexcard (Installeren via HACS).

    De code van de card:

    type: custom:apexcharts-card graph_span: 1d span: start: day header: show: true title: Stroomprijs verloop vandaag show_states: true colorize_states: true apex_config: yaxis: forceNiceScale: true dataLabels: background: borderWidth: 0 opacity: 0 foreColor: '#03A9F4' plotOptions: bar: borderRadius: 5 dataLabels: position: top series: - entity: sensor.stroomprijs_enever show: datalabels: true float_precision: 4 type: column name: Stroomprijs Budget Energie data_generator: | return entity.attributes.data.map((entry) => { return [new Date(entry.datum), entry.prijsBE]; }); yaxis: - min: 0 max: 0.4 decimals: 3 apex_config: tickAmount: 4

6 reacties aan het bekijken - 16 tot 21 (van in totaal 21)
Reactie op: Home assistant

U kunt BBCodes gebruiken om uw inhoud te formatteren.
Uw account kan geen gebruik maken van Advanced BBCodes, deze worden gestript voordat u ze opslaat.

Uw informatie: